САВЕТИ: Како се изборити са паничним нападом

У питању су изненадни, интензивни таласи страха, панике и стреса. Обузимају цело тело, а осим психичких,  особа има и физичке симптоме – отежано дисање, знојење, тремор и осећај да ће srcе да искочи из груди.

Неки људи осећају и бол у грудима и потпуно су дезоријентисани и искључени из реалности током напада. Осећај је врло сличан оном као пред срчани или мождани удар, али не, панични напад не може изазвати тако нешто. Портал Б92 преноси 11 стратегија како да га пребродите:

Дубоко дишите

Док је хипервентилација симптом паничног напада који повећава осећај страха, дубоко дисање може ублажити симптоме панике током напада. Ако сте у могућности да контролишете своје дисање, мање је вероватно да ћете почети да хипервентилирате. Фокусирајте се на дубоко дисање и осећајте како вам ваздух попуњава плућа, а онда то поновите.

Препознајте панични напад

Ако сте свесни да имате панични напад, а не срчани удар, ви сте већ на пола пута да вам кроз пар минута буде много лакше. Затворите очи током паничног напада како не бисте дозволили да вам дешавања у околини стимулишу страх и поново се фокусирајте на дисање.

Затворите очи

Неки панични напади изазвани су оним што вас окружује и преплављује. Ако сте у урбаном окружењу, много је окидача који могу утицати на панични напад. Како бисте то редуковали, затворите очи. Ово може блокирати све стимулансе околине и олакшати вам дисање.

Вежбајте самосвесност

То вам може бити од помоћи да прихватите реалност и околину у којој доживљавате напад. Неки панични напади могу учинити да се осетите дезоријентисано не схватајући шта се заправо око вас дешава. Фокусирајте се на осећај који вам је познат као што је ходање по земљи или осећај материјала одеће под рукама. То ће вас полако довести у реалност да можете нормално да се вратите кући и ублажити симптоме.

Фокусирајте се на један објекат

Много људи каже да им помаже да своју пажњу усмере на један објекат током паничног напада. Изаберите неки објекат или предмет и посматрајте све везано за њега. Ако вам се панични напад догађа у аутобусу, загледајте се у рекламни пано и покушајте своју пажњу да усмерите на сваки детаљ онога што је написано, како је израђен и слично.

Опустите мишиће

Баш као што ћете дубоко дисати, морате увежбати и технике за ублажавање мишића који вам могу помоћи да ставите тачку на панични напад. Полако опуштајте један по један мишић, а почните једноставно од прстију на рукама и тај осећај опуштености наставите да ширите телом.

Замишљајте своје срећно место

У ком месту на свету сте се осећали опуштеније него икада у животу? Да ли је то сунчана плажа коју запљускују таласи? Колиба у планини? Замислите себе на свом омиљеном месту и покушајте да се фокусирате на детаље маштарења максимално. Замислите како газите по песку и покушајте да замислите осећај песка на ногама, а такво место би требало да буде мирно и опуштајуће.

Попијте валеријану или неки други лек за опуштање

Бензодијазепами не би смели да се узимају на своју руку, па ако вам ништа од природних лекова за смирење не помогне, обратите се психијатру, који ће вам преписати адекватну терапију која ће блокирати паничне нападе уколико дође до тога да не можете да их контролишете.

Вежбајте

Ендорфин пумпа крв у правом смеру. Чим је наше тело преплављено ендорфинима, расположење нам се побољшава. Ако сте под великим стресом, изаберите неку лаганију вежбу попут шетње или пливања. Ипак, ако и током вежбања доживљавате напад, због хипервентилације одмах треба престати са њим.

Држите мирис лаванде у ташни

Лаванда је позната по свом антистресном дејству и може помоћи вашем телу да се опусти. Миришите есенцијално уље од лаванде док проживљавате панични напад. Удишите дубоко. Чај од лаванде не би требало конзумирати са терапијом уколико је пијете јер изазива поспаност.

Понављајте мантру

Смислите сопствену мантру попут „ово није реалан страх“, „није ми ништа, проћи ће“ коју ћете у себи понављати све време током напада. После неког времена почећете себе заиста у то и да убеђујете колико год тешко било када вас страх преплави и он ће заиста и почети да слаби.