Шта је витамин К и зашто се о њему тек сада говори?

Izvor: bpinfo

О витаминима које је потребно уносити се последњих годину дана прича као никада до сада, и многима је ова тема постала превише заморна. О суплементацији која нам је потребна током пандемије, па о оној која је добра за правилан изглед наше коже, косе, ноктију, лица толико много знамо, да нам је потребан календар обавеза само за узимање витамина.

Али, с времена на време, појаве се неке нове, магичне формуле које доприносе нашем здрављу, па тако у запећак баце оне друге које су ту око нас. Најновији витамин о којем се све више говори нема такву магичну формулу и чини се да је увек био присутан. Од њега нећемо одмах осетити невероватне промене на лицу, али има велики број бенефита за унутрашњост вашег тела и његово здраво функционисање. То је Витамин К!

Процењује се да је 99 одсто људи у мањку овог витамина, а да он, заправо, има виталну улогу у јачању имунолошког система. Стручњаци га називају и „неправедно запостављени витамин“. У наставку текста упознајемо овај „нови“, а стари витамин и његово присуство у храни око нас. Шта је витамин К и зашто се о њему тек сада говори?

Упознајте витамин К

Витамин К је, у ствари, група витамина растворљивих у мастима који имају важну улогу у згрушавању крви, метаболизму костију и регулацији нивоа калцијума у ​​крви. За наше тело је потребан да би произвео протромбин, који је важан у згрушавању крви и метаболизму костију. У природи се налази у два облика: као К1 и као К2, а синтетичким путем добијени су: К3, К4 и К5.

Витамин К1 уносимо у организам путем исхране, а К2 синтетишу бактерије из групе коли у танком цреву. Припада групи витамина топивих у мастима, заједно са А, затим витамином Д и Е. Како се и о витамину Д много говорило у последње време, истраживања су показала да је витамин К важан у одржавању адекватног нивоа витамина Д. Ако вам фали један од ова два витамина, ниједан неће функционисати како треба. Велики број људи, заправо, нема потребну количину витамина К у организму.

Како да знате да ли вам је потребан или вам фали витамин К?

Витамин К је покретач целог процеса згрушавања крви чим дође до крварења и без њега би заустављање крварења било немогуће. Уколико вам је кожа склона стварању модрица или се лако раскрварите, врло је могуће да имате недостатак витамина К. Још неки од значајних показатеља да сте у мањку витамина за који и „нисте знали да постоји“ је каријес зуба, осетљиве десни и њихово генерално лоше стање, затим слабе кости и поједини срчани проблеми.

Време је када се антибиотици узимају у већим количинама, а добро је познато да уз њих треба узимати и пробиотике, због нарушавања цревне флоре. Управо тај негативан утицај на бактерије у стомаку може да смањи апсорбцију витамина К у нашем организму.

Такође, тинејџерима у развоју и женама у менопаузи потребна је већа доза витамина К! Будући да је одговоран за кости и кардиоваскуларно здравље, тинејџери се уношењем овог витамина на време брину за своје кости у развоју. Са друге стране, женама у менопаузи опада ниво естрогена што узрокује и опадање густине костију и за 20 одсто, па је овај витамин неопходан да би се густина сачувала.

На крају, не треба занемарити ни ту чињеницу да управо овај витамин спречава да се вишак калцијума наталожи у кожи и на тај начин угрози њену еластичност. Другим речима, витамин К чува еластичност коже, помажићи да изгледате младолико.

Напомена: Људи који користе лекове за разређивање крви не би требало да почну да уносе додатни витамин К без претходног консултовања са лекаром.

Како да уносимо витамин К природним путем?

Иако већина нас са ових поднебља уноси довољно витамина К кроз исхрану, није на одмет проверити стање организма и уносити га појачано или кроз оброке.

Витамин К се налази у многим мултивитаминским и мултиминералним суплементима а доступан је и као самосталан препарат или у комбинацији са калцијумом, магнезијумом или Витамином Д који је неопходан уз њега. Лиебхерр уређаји могу вам помоћи у спремању укусних оброка од намирница богатих витамином К, јер се он највише налази у кељу, спанаћу, у свим зеленим базама салата, смоквама, боровницама, као и у витаминским уљима и житарицама. Овај витамин налази се и у животињским производима као што су жуманце и путер, а раствара се у уљима и масној храни.

Будући да неке групе људи са извесним болестима крви не би требало да претерају са уносом овог витамина, пре одлучивања да почнете да га узимате као суплементацију консултујте се са својим лекаром.