Šta je vitamin K i zašto se o njemu tek sada govori?

Izvor: bpinfo

O vitaminima koje je potrebno unositi se poslednjih godinu dana priča kao nikada do sada, i mnogima je ova tema postala previše zamorna. O suplementaciji koja nam je potrebna tokom pandemije, pa o onoj koja je dobra za pravilan izgled naše kože, kose, noktiju, lica toliko mnogo znamo, da nam je potreban kalendar obaveza samo za uzimanje vitamina.

Ali, s vremena na vreme, pojave se neke nove, magične formule koje doprinose našem zdravlju, pa tako u zapećak bace one druge koje su tu oko nas. Najnoviji vitamin o kojem se sve više govori nema takvu magičnu formulu i čini se da je uvek bio prisutan. Od njega nećemo odmah osetiti neverovatne promene na licu, ali ima veliki broj benefita za unutrašnjost vašeg tela i njegovo zdravo funkcionisanje. To je Vitamin K!

Procenjuje se da je 99 odsto ljudi u manjku ovog vitamina, a da on, zapravo, ima vitalnu ulogu u jačanju imunološkog sistema. Stručnjaci ga nazivaju i „nepravedno zapostavljeni vitamin“. U nastavku teksta upoznajemo ovaj „novi“, a stari vitamin i njegovo prisustvo u hrani oko nas. Šta je vitamin K i zašto se o njemu tek sada govori?

Upoznajte vitamin K

Vitamin К je, u stvari, grupa vitamina rastvorljivih u mastima koji imaju važnu ulogu u zgrušavanju krvi, metabolizmu kostiju i regulaciji nivoa kalcijuma u ​​krvi. Za naše telo je potreban da bi proizveo protrombin, koji je važan u zgrušavanju krvi i metabolizmu kostiju. U prirodi se nalazi u dva oblika: kao K1 i kao K2, a sintetičkim putem dobijeni su: K3, K4 i K5.

Vitamin K1 unosimo u organizam putem ishrane, a K2 sintetišu bakterije iz grupe koli u tankom crevu. Pripada grupi vitamina topivih u mastima, zajedno sa A, zatim vitaminom D i E. Kako se i o vitaminu D mnogo govorilo u poslednje vreme, istraživanja su pokazala da je vitamin K važan u održavanju adekvatnog nivoa vitamina D. Ako vam fali jedan od ova dva vitamina, nijedan neće funkcionisati kako treba. Veliki broj ljudi, zapravo, nema potrebnu količinu vitamina K u organizmu.

Kako da znate da li vam je potreban ili vam fali vitamin K?

Vitamin K je pokretač celog procesa zgrušavanja krvi čim dođe do krvarenja i bez njega bi zaustavljanje krvarenja bilo nemoguće. Ukoliko vam je koža sklona stvaranju modrica ili se lako raskrvarite, vrlo je moguće da imate nedostatak vitamina K. Još neki od značajnih pokazatelja da ste u manjku vitamina za koji i „niste znali da postoji“ je karijes zuba, osetljive desni i njihovo generalno loše stanje, zatim slabe kosti i pojedini srčani problemi.

Vreme je kada se antibiotici uzimaju u većim količinama, a dobro je poznato da uz njih treba uzimati i probiotike, zbog narušavanja crevne flore. Upravo taj negativan uticaj na bakterije u stomaku može da smanji apsorbciju vitamina K u našem organizmu.

Takođe, tinejdžerima u razvoju i ženama u menopauzi potrebna je veća doza vitamina K! Budući da je odgovoran za kosti i kardiovaskularno zdravlje, tinejdžeri se unošenjem ovog vitamina na vreme brinu za svoje kosti u razvoju. Sa druge strane, ženama u menopauzi opada nivo estrogena što uzrokuje i opadanje gustine kostiju i za 20 odsto, pa je ovaj vitamin neophodan da bi se gustina sačuvala.

Na kraju, ne treba zanemariti ni tu činjenicu da upravo ovaj vitamin sprečava da se višak kalcijuma nataloži u koži i na taj način ugrozi njenu elastičnost. Drugim rečima, vitamin K čuva elastičnost kože, pomažići da izgledate mladoliko.

Napomena: Ljudi koji koriste lekove za razređivanje krvi ne bi trebalo da počnu da unose dodatni vitamin К bez prethodnog konsultovanja sa lekarom.

Kako da unosimo vitamin K prirodnim putem?

Iako većina nas sa ovih podneblja unosi dovoljno vitamina K kroz ishranu, nije na odmet proveriti stanje organizma i unositi ga pojačano ili kroz obroke.

Vitamin K se nalazi u mnogim multivitaminskim i multimineralnim suplementima a dostupan je i kao samostalan preparat ili u kombinaciji sa kalcijumom, magnezijumom ili Vitaminom D koji je neophodan uz njega. Liebherr uređaji mogu vam pomoći u spremanju ukusnih obroka od namirnica bogatih vitaminom K, jer se on najviše nalazi u kelju, spanaću, u svim zelenim bazama salata, smokvama, borovnicama, kao i u vitaminskim uljima i žitaricama. Ovaj vitamin nalazi se i u životinjskim proizvodima kao što su žumance i puter, a rastvara se u uljima i masnoj hrani.

Budući da neke grupe ljudi sa izvesnim bolestima krvi ne bi trebalo da preteraju sa unosom ovog vitamina, pre odlučivanja da počnete da ga uzimate kao suplementaciju konsultujte se sa svojim lekarom.