Спречите умор: 14 навика које вас исцрпљују

Foto: Pixabay

Умор није резултат само неспавања – подстиче га и алкохол пре спавања, перфекционизам, драматизовање, лоша храна, дуго гледање у монитор, као и превише попијених кафа у дану.


1. Превише седите

Одлагање вежбања “за сутра” како бисте се данас одморили је контрапродуктивно и може вас још више уморити, показала је студија америчког „Универзитета Џорџија“. Према њој, људи који седе док раде и вежбају барем 20 минута, три пута недељно, већ након шест недеља имају више енергије и мање су уморни, пише „Тиме“.

2. Премало пијете воду

Чак и блага дехидрација од око два посто има утицај на телесне функције и ствара осећај преморености. Недостатак воде узрокује смањење волумена крви, па крв постаје гушћа. Због тога srcе куца спорије и смањује се брзина којом кисеоник долази до ћелија у организму.

3. Ниско вам је гвожђе

Последице мањка гвожђа у крви су лупање srcа, недостатак ваздуха, али и хроничан умор. Анемија је знатно чешћа код жена него код мушкараца, а узрок је премали унос гвожђа у исхрани. То нарочито долази до изражаја у топлијим месецима. Зелено лиснато поврће, цвекла, сусам, месо и јаја одличан су природан начин надокнађивања гвожђа.

4. Перфекциониста сте

Иако је жеља за савршенством неостварива, она се може приметити код све већег броја појединаца. Због тога ти људи осећају сталан притисак да задовоље своја и туђа очекивања, раде теже и дуже него што је потребно, а најчешће за то нису награђени. То резултира осећајем фрустрације, али и хроничног умора, објашњавају психолози.

5. Не доручкујете

Не каже се без разлога да је доручак најважнији оброк у дану, јер управо он даје енергију за покретање метаболизма. Бројне студије показују да су људи који не доручкују склонији хроничном умору. Идеалан доручак за почетак дана пуног енергије јесте доручак са житарицама и свежим воћем.

6. Волите драму

Ако сте тип који од “муве прави слона”, чест умор не треба да вас чуди. Такви људи стално троше своје резерве енергије непотребним узрујавањем, а хормон стреса кортизол их истовремени држи и буднима и умара. Одлазак у природу, стварање рутине одласка у кревет и вежба која укључује медитацију попут јоге смањиће осећај умора.

7. Превише сте пред монитором

Бљештаво светло таблета, монитора и лаптопа омета биоритам организма који одређује најбоље време за спавање и устајање. Стручњаци тврде како је све чешће коришћење технологије значајно допринело расту оболелих од несанице, али и синдрома хроничног умора. Монитор од рачунара посебно оптерећује очи и утиче на повећање умора.

8. Обожавате слатко

Намирнице пуне шећера, соли и масноћа које немају велику нутритивну вредност највећи су непријатељ енергије. Нагло подижу ниво шећера у крви, али подједнако нагло оне и падају те за собом остављају осећај поспаности. Житарице и протеини најбоље су намирнице за одржавање нивоа шећера у крви стабилнима.

9. Превише угађате другима, а премало себи

Људи који су склони угађању другима занемарују своје потребе и троше екстремну енергију. Што је још горе, то их током времена чини огорченима и љутима, али из зачараног круга угађања тешко излазе. Због тога на себе преузимају већину пријатељских, пословних и породичних обавеза, а кад напокон дође време за одмор, од умора и унутрашње тескобе не могу заспати.

10. Живите у хаосу

Неуредно радно окружење, као и разбацане ствари у дому чест су окидач осећаја умора. Они ограничавају фокусираност и способнот мозга да прима нове информације, а истовремено демотивише. Студија „Института Принцетон“ показује да су људи с уредним столом продуктивнији и осећају више енергије.

11. Кафа вас умара

Иако кофеин разбуђује, све више од три шољице на дан учиниће вас уморнијима него што би требало да будете. Кофеин блокира аденозин, нуспродукт активних ћелија који стварају осећај поспаности. Испијање кафе чак и шест сати пре одласка у кревет умањиће квалитет сна, па ћете се пробудити уморнији.

12. Нон-стоп сте доступни

Проверавање маилова, телефонски разговори с колегама, па чак и сам разговор с партнером о послу могу спречити уживање у самом одмору, а тиме и опуштање. Студије показују да је људима у просеку потребно минимално 14 дана опуштања у комаду како би се одморили од посла, јер се у супротном смањује продуктивност.

13. Алкохол

Иако вам једна чаша вина, пива или другог омиљеног алкохолног напитка могу помоћи да лакше заспете, они саботирају квалитет сна. Дубоке фазе РЕМ сна су краће, а управо су оне кључне за осећај енергије и одморности, сматрају неуролози.

14. Немате навику спавања

Ако једва чекате суботу и недељу како бисте се забавили с пријатељима и члановима породице, па викендом обавезно остајете дуже будни, тешко је очекивати да ћете у понедељак бити одморни. Није важно чак ни ако дуже спавате, јер људски мозак функционише тако да му је потребна рутина у спавању – као што је одлазак у кревет и буђење у отприлике исто време.