Зашто туристичке агенције банкротирају у току летње сезоне?

Foto: Pixabay

Како је више од 7.000 путника у Србији ове године остало без својих плаћених туристичких аранжмана и авио карата, поставља се питање да ли ће се сценарио поновити и за зимску сезону.

Портал Каматица је истраживао зашто туристичке агенције увек банкротирају у јеку летње туристичке сезоне.

Према подацима Националне асоцијације туристичких агенција Србије, то је највећи број оштећених путника, рачунајући укупно све сезоне, у последњих 15 година, а од укупно шест агенција које нису испуниле своје обавезе према путницима, две су биле чланице овог удружења и сви њихови путници су обештећени.

„Од маја па све до краја септембра, колико траје летња туристичка сезона преко агенција отпутује, у просеку око милион и сто хиљада путника. У зимској туристичкој сезони, без аранжмана за Нову годину, буде око сто хиљада путника и управо у тим бројевима ‘лежи’ разлог зашто агенције увек банкротирају лети“, објашњава Александар Сеничић, директор YУТА. Осим у летњој сезони, осталих месеци у току године агенције немају велики промет, немају толико обавеза за плаћање, а и када закупљују аранжмане за, на пример зимовања, никада не улазе у толики ризик као кад планирају летњу сезону.

„Велики број туристичких радника је управо сада у популарним летовалиштима и уговарају лето 2019. године. И сви су оптимисти, па се пуно њих просто ‘преигра’ у резервацији смештаја, закупи много више него што идуће године може да прода“, прича Сеничић.

Од почетка јуна до данас шест агенција у Србији затворило је врата својих пословница. То су Флy флy Травел, Јазз Травел, С.А.Б. Травел, Б2Р агенција, Сун&Сеа агенција Суботица и Глобал Травел Панчево.

Агенције сада уплаћују између пет и 10 одсто од укупне суме комплетно закупљеног смештаја, али прва озбиљна плаћања следе тек у мају и тада су у обавези да плате 20 одсто. Сваки наредни месец плаћају исто толико и тада заправо и настају највећи проблеми, јер колико ће летовања стварно и продати зависи од много различитих фактора, међу којима су временске прилике на почетку сезоне, а и политичка ситуација.

„Нека рачуница је да пуна сезона траје од 45 до 50 дана и да се тада аражмани продају по најскупљој цени. Пре и после тога велики број се прода са разним попустима. Међутим, ако се у пуној сезони поремети цена и из неког разлога агенције буду принуђене да тада знатно снизе цене, то прави дугорочни проблем и потенцијално може довести до банкрота агенције“, каже Александар Сеничић.

Преговори Министарства туризма и струковних удружења туристичких агенција, о законским изменама које би заштитиле путнике од превара и банкрота туристичких агенција, требало би да почну за око месец дана и како се најављује, да се заврше врло брзо, како би све прошло скупштинску расправу и на снагу ступило од јануара идуће године. Министарство најављује рангирање агенција према броју путника, па ће бити уведено неколико категорија лиценци: А, Б и Ц. Да би наредне године обновиле лиценцу, агенције ће бити дужне да положе кеш депозит од 15.000 до 50.000 евра.

Док у YУТИ сматрају да то неће донети бољу заштиту туриста, већ да би требало радити на томе да се направи модел по коме би уз туристички аранжман путници куповали и полису осигурања, која би била заштита од свих евентуалних превара и непредвиђених околности. Друга опција могло би да буде и да власници агенција личном имовином гарантују за свој рад, то би такође помогло у спречавању превара и смањило број оштећених путника.

Аутор: Каматица