Победите стрес: Природни начини за спуштање кортизола

Foto: Guliver/Getty images, grinvalds

Стрес нас исцрпљује емоционално, а има и негативан утицај на тело. Висок ниво хормона стреса кортизола може да изазове најразличитије проблеме са здрављем, због чега је важно да научите да се носите са стресом и ублажите анксиозност.

Постоје начини да кортизол снизите природним путем, а кад успете у томе, осетићете велику разлику у томе како се осећате, ментално и физички.

Не можемо да утичемо на животне околности, али можемо да утичемо на наше реакције и на то како ћемо се носити са стресним ситуацијама.

„Генерално, нема особе којој повремено неће ‘скочити’ ниво кортизола“, каже психијатар др Данијел Ејмен за Бустле. „То је део природног одговора тела на претње и осећај угрожености. Али, висок ниво кортизола током дужег временског периода може да остави последице по здравље, у виду кардиоваскуларних болести или, рецимо, анксиозности.“

Постоји неколико фактора који утичу на скок нивоа кортизола, укључујући и хронични стрес, објашњава др Ејмен. Стрес изазива одговор организма, комбинацију нервних и хормонских сигнала који изазивају лучење хормона адреналних жлезда, адреналина и кортизола. Други фактор који утиче на ниво кортизола, код жена, је нестабилан ниво естрогена.

„Повишен естроген један је од најчешћих узрока повишеног нивоа кортизола код жена“, каже он.

Да бисте успели да очувате ментално и физичко здравље, ниво хормона стреса требало би да буде у препорученим границама. Доносимо вам седам начина да снизите ниво кортизола природним путем.

Вежбање

Редовне аеробне вежбе могу да вам помогну да се ослободите стреса и доведу ниво кортизола у здраве границе. „‘Сагоревање’ или снижавање нивоа кортизола редовним вежбањем учиниће да се осећате опуштеније, имаћете више самопоуздања и бићете задовољнији собом“, објашњава терапеут др Стивен Одом. Моћ вежбања је толика да је клиничким студијама које су спроведене на Харварду доказано да редовни тренинзи могу бити и саставни део терапије клиничке депресије и анксиозних поремећаја.

Медитација

„Медитација такође може да помогне у снижавању нивоа стреса“, каже др Одом. У студији објављеној у стручном журналу Хеалтх Псyцхологy наводи се да су испитаници који су током три месеца практиковали вежбе дисања, вештине позитивног доживљаја света и активно се трудили да негују позитивна ментална стања, какво је рецимо саосећајност, имали значајно нижи ниво кортизола на крају истраживања него на почетку.

Исхрана

Оно што једете утиче на ниво кортизола такође. „Постоје намирнице које ниво хормона стреса одржавају стабилним. Ту спадају рецимо банане, крушке, црна чоколада, намирнице које садрже пробиотике, црни и зелени чај“, каже др Одом. Али, ту су и оне које могу да буду „окидач“ за одговор тела на стрес, у које спадају алкохол, шећер и кафа, и њих би требало да избегавате кад сте у стресним ситуацијама.

Спавање

Није превише изненађујуће то што је сан један од кључних фактора за одржавање нивоа кортизола у здравим границама. „Ако довољно спавате, то ће вам помоћи да снизите ниво хормона стреса“, каже др Одом. „Редован, добар сан у мери која је вама потребна је једно од најбољих ‘оружја’ против стреса.“

Смех

Постоји добар разлог зашто се каже да је смех најбољи лек. „Смејање и шале дефинитивно спуштају ниво кортизола, чак и сасвим баналне шале“, каже др Одом. Ниво хормона стреса опада чак и кад се само сетите неке ситуације у којој сте се од srcа смејали, наводи се у студији објављеној у стручном часопису Америчког удружења психолога.

Музика

Ако уживате у музици, имате среће. „Било која врста музике која вас на неки начин дотакне може вам помоћи да снизите ниво кортизола“, каже др Одом. „Музика дефинитивно поправља расположење“, а слушање омиљених мелодија ублажава психофизички одговор на стрес, укључујући и снижавање нивоа кортизола, наводи се у студији објављеној у журналу ПЛоС Оне.

Дружење

Ако вам је потребан „изговор“ да бисте на неко време заборавили обавезе и провели време са пријатељима, требало би да знате да је дружење са особама које су вам драге један од ефикасних начина да снизите ниво кортизола. „Људима су потребни други људи“, каже др Одом. „Кортизол опада кад проводимо време са пријатељима са којима смо блиски и кад имамо осећај заједништва.“ Мала студија објављена у журналу Развојна психологија наводи да присуство најбољег пријатеља у тренутку кад доживимо неко негативно искуство значајно ублажава емоционалне и психолошке последице, и помаже нам да тај тренутак лакше пребродимо. Такође, утврђено је да у таквој ситуацији кортизол расте мање уколико имамо неког блиског поред себе.

Стрес не можете сасвим избећи, али ако усвојите неке од ових здравих навика, лакше ће вам бити да се носите са њим, а успећете и да избегнете штетне последице повишеног кортизола по здравље.

Извор: мондо.рс