Loša putna signalizacija problem za bezbednost

0
411

Kada su u pitanju saobraćajne nesreće i bezbednost na putevima uopšte, ključnu ulogu imaju svest vozača i loša putna signalizacija.

Ovu nedelju obeležile su nesreće na putevima u Srbiji. Lančani sudar na autoputu između Jagodine i Ćuprije u kom je povređeno 27 ljudi, a osam je izgubilo život. Uzrok je, kako je saopšteno, bila gusta magla. Zatim nesreća kod Svilajnca u kojoj je poginulo četvoro ljudi, a dvoje povređeno, kada su se sudarili šleper, kamion i dva putnička vozila. Šleper je preticao preko pune linije.

Gosti N1 govorili su o bezbednosti na putevima i o tome šta su uzroci ovakvih nesreća.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže da je novim zakonom (kojim su povećane novčane naknade za prekršaje) od kada je stupio na snagu 3. aprila, smanjen broj poginulih na oko 15 procenata.

Zakon je imao psihološki efekat na vozače, ocenjuje. Međutim, kao problem ističe da se mnoge dobre odredbe koje postoje u zakonu – ne primenjuju. Svaka opština dobija 30 odsto od naplaćenih kazni, navodi Okanović i ističe da su ta sredstva isključivo namenjena bezbednosti saobraćaja, ali da pojedine lokalne samouprave ne troše taj novac za to, pa kupuju klime za kancelarije i sl.

Kada bi se zakon sprovodio u celosti, ne samo što se tiče pravila saobraćaja, bilo bi manje srtradalih na putevima, dodaje. Kaže da su zakoni prilično dobri, a da je glavno pitanje da li se sprovode selektivno ili ne.

Mirko Butulija, predsednik Auto-moto saveza Srbije, kaže da je svake godine vidan pomak u ulaganjima u infrastrukturu i puteve. Smatra da treba obratiti više pažnje na obeležavanje puteva, dodajući da nam je loša signalizacija. Kaže da postoji problem i same refleksije znakova – da li je, na primer, postavljen previsoko ili ako je nizak – ne daje pravu refleksiju, pa se ne vidi. Dodaje da su na to ukazivali Putevima Srbije.

Okanović se slaže s tim i navodi da rupa na putevima nije opasnost ako je vozač na nju upozoren. Dešava se, prenosi Okanović, i da prijavite nedostatak nekog znaka, na primer znaka „STOP“ i da prođe dva, tri meseca dok neko dođe da stavi taj znak. Mnogo je života izgubljeno zbog loše signalizacije, ističe.

Komentarišući saobraćajnu nesreću kod Jagodine, kaže da je siguran da su pojedini vozači koji su u njoj učestvovali vozili neprilagođenom brzinom, ali dodaje – da su imali signalizaciju koja bi upozoravala na to da na tri, četiri kilometra ima magle, drugačije bi bilo. Butulija navodi da je interesovanje vozača za stanje na putevima veliko, a tome svedoči i podatak da je tokom letnje sezone info centru AMSS upućeno više od 150 000 poziva.

Govoreći o ITS (Inteligentnim transportnim sistemima), Okanović kaže da je svako ko je izašao iz Srbije video te panele. To su informativne table, kako semafori, koje informišu vozače šta se trenutno dešava na putu, da li ima magle, da li ima gužve na putu, ima li zastoja, da li se nešto desilo, prenosi.

Okanović navodi da tuneli na Koridorima 10 i 11 imaju sisteme za upravljanje saobraćajem, preko kojih operater iz operativnog centra komanduje dozvoljenu brzinu. Ide se na to da se faktor čovek, kao najslabiji faktor u sistemu, isključi, da sve manje on donosi odluke, odnosno da je usmeravan od stručnjaka, dodaje.

Butulija ocenjuje da strože kazne daju efekat, ali kratkotrajan, a da treba menjati svest vozača. „Ona se menja sporo, ali je efekat dugoročan“, ističe. On podseća na efekte kampanje „Kaciga glavu čuva“ koji su odlični – jer ih danas svi motociklisti nose, što ni približno nije bio slučaj na početku te akcije. Potrebno je neko vreme, i nažalost, izgleda da volimo da učimo na svojim greškama, navodi.

Izvor: 021.rs / Foto: BPinfo.rs

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.