Лоша путна сигнализација проблем за безбедност

Foto: BPinfo.rs

Када су у питању саобраћајне несреће и безбедност на путевима уопште, кључну улогу имају свест возача и лоша путна сигнализација.

Ову недељу обележиле су несреће на путевима у Србији. Ланчани судар на аутопуту између Јагодине и Ћуприје у ком је повређено 27 људи, а осам је изгубило живот. Узрок је, како је саопштено, била густа магла. Затим несрећа код Свилајнца у којој је погинуло четворо људи, а двоје повређено, када су се сударили шлепер, камион и два путничка возила. Шлепер је претицао преко пуне линије.

Гости Н1 говорили су о безбедности на путевима и о томе шта су узроци оваквих несрећа.

Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја, каже да је новим законом (којим су повећане новчане накнаде за прекршаје) од када је ступио на снагу 3. априла, смањен број погинулих на око 15 процената.

Закон је имао психолошки ефекат на возаче, оцењује. Међутим, као проблем истиче да се многе добре одредбе које постоје у закону – не примењују. Свака општина добија 30 одсто од наплаћених казни, наводи Окановић и истиче да су та средства искључиво намењена безбедности саобраћаја, али да поједине локалне самоуправе не троше тај новац за то, па купују климе за канцеларије и сл.

Када би се закон спроводио у целости, не само што се тиче правила саобраћаја, било би мање сртрадалих на путевима, додаје. Каже да су закони прилично добри, а да је главно питање да ли се спроводе селективно или не.

Мирко Бутулија, председник Ауто-мото савеза Србије, каже да је сваке године видан помак у улагањима у инфраструктуру и путеве. Сматра да треба обратити више пажње на обележавање путева, додајући да нам је лоша сигнализација. Каже да постоји проблем и саме рефлексије знакова – да ли је, на пример, постављен превисоко или ако је низак – не даје праву рефлексију, па се не види. Додаје да су на то указивали Путевима Србије.

Окановић се слаже с тим и наводи да рупа на путевима није опасност ако је возач на њу упозорен. Дешава се, преноси Окановић, и да пријавите недостатак неког знака, на пример знака „СТОП“ и да прође два, три месеца док неко дође да стави тај знак. Много је живота изгубљено због лоше сигнализације, истиче.

Коментаришући саобраћајну несрећу код Јагодине, каже да је сигуран да су поједини возачи који су у њој учествовали возили неприлагођеном брзином, али додаје – да су имали сигнализацију која би упозоравала на то да на три, четири километра има магле, другачије би било. Бутулија наводи да је интересовање возача за стање на путевима велико, а томе сведочи и податак да је током летње сезоне инфо центру АМСС упућено више од 150 000 позива.

Говорећи о ИТС (Интелигентним транспортним системима), Окановић каже да је свако ко је изашао из Србије видео те панеле. То су информативне табле, како семафори, које информишу возаче шта се тренутно дешава на путу, да ли има магле, да ли има гужве на путу, има ли застоја, да ли се нешто десило, преноси.

Окановић наводи да тунели на Коридорима 10 и 11 имају системе за управљање саобраћајем, преко којих оператер из оперативног центра командује дозвољену брзину. Иде се на то да се фактор човек, као најслабији фактор у систему, искључи, да све мање он доноси одлуке, односно да је усмераван од стручњака, додаје.

Бутулија оцењује да строже казне дају ефекат, али краткотрајан, а да треба мењати свест возача. „Она се мења споро, али је ефекат дугорочан“, истиче. Он подсећа на ефекте кампање „Кацига главу чува“ који су одлични – јер их данас сви мотоциклисти носе, што ни приближно није био случај на почетку те акције. Потребно је неко време, и нажалост, изгледа да волимо да учимо на својим грешкама, наводи.

Извор: 021.рс / Фото: БПинфо.рс