Slučaj Novosađanina koji je peti put morao da plati kaznu za vožnju bez dozvole otvorio je neka pitanja.
Kada bi postojalo takmičenje u što dužem upravljanju vozilom bez vozačke dozvole, Srbija bi imala šampiona.
Novosađaninu Ž. Lj. (41) peti put je izrečena kazna za upravljanje vozilom bez vozačke dozvole, pišu Večernje novosti.
Ali i pored velikog broja prekršaja, još više iznenađuje činjenica da Ž.Lj. zapravo i nema položen vozački ispit.
Po svemu sudeći, ovog Novosađanina je teško zadržati van puteva.
Stari znanac
Sudija za prekršaje u Novom Sadu izrekao je Ž.Lj. kaznu od 120.000 dinara, a Novosađanin je tokom vozačke karijere na ime kazni platio 240.000 dinara i 5.000 za sudske troškove.
Kako prenose Večernje novosti, do sada je protiv Ž.Lj. bilo podneto čak 14 prijava zbog različitih prekršaja.
Poslednji put je otkriveno da upravlja bez dozvole tokom prošlonedeljne kontrole na putu Inđija – Novi Sad.
Policija je kod Sremskih Karlovaca zaustavila golf, a za volanom se nalazilo poznato lice.
Vozač bez dozvole je nakon 15. prijave zadržan u pritvoru, a potom je priveden u prekršajni sud u Novom Sadu.
Pored, u ovom slučaju redovnog, prekršaja vožnja bez dozvole, policija je otkrila da su na golfu kojim je Ž.Lj. upravljao bile novosadske tablice, dok je auto registrovan u Inđiji.
Zbog toga je osumnjičen za falsifikovanje i napisana mu je krivična prijava.
Kako zadržati ovakve vozače van puteva?
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže da se na ovakve slučajeve ukazivalo prilikom rasprave o mogućoj meri oduzimanja vozila.
„Jedan od argumenata protiv te mere je bio da ljudima ne treba oduzimati vozilo, nego im treba oduzimati vozačku dozvolu“, kaže Okanović za BBC.
„Međutim, postavlja se pitanje – šta kada osoba nema vozačku dozvolu?“
On objašnjava da u Srbiji postoji „jedan vid pozitivne diskriminacije ljudi koji nemaju vozačku dozvolu“, kako regularni vozači bivaju strože kažnjavani od onih koji uopšte ni ne poseduju dozvolu.
Kako vozač bez dozvole može biti sankcionisan?
Kako kaže Okanović, skoro nikako.
„Nekome ko nema položen vozački ispit vi ne možete da izreknete kaznene poene“, objašnjava.
Dodaje da u tom slučaju sudija ne može ni da izrekne zaštitnu meru zabrane upravljanja vozilom.
A ne može ni da mu oduzme dozvolu i uputi ga u Agenciju za bezbednost saobraćaja, jer nema šta da oduzme.
Ono što sud može da uradi, dodaje Okanović, jeste da izrekne novčanu kaznu, kao što je to slučaj kod Novosađanina Ž.Lj..
„Ili može da primeni najstrožu sankciju, a to je zatvor u trajanju do 60 dana.“
„To je poslednja, najteža poluga sistema u ovakvim slučajevima, ali je pitanje koliko bi bila delotvorna.“
Nije jedini
Na to da Ž.Lj. nije usamljen u njegovom pohodu, podseća nas i priča o Slobodanu iz Dragačeva, mesta u istočnoj Srbiji, koji je 45 godina vozio bez dozvole.
Slobodan je skoro pola veka bez dozvole vozio privatni i službeni automobil.
Za Večernje novosti je otkrio da je pre 45 godina kupio prvi automobil u Prištini i lično ga dovezao do Dragačeva. Naravno, bez vozačke dozvole.
I nastavio bi da vozi da ga avgusta prošle godine nije zaustavila rutinska kontrola.
Slobodan je morao da plati kaznu od 125.000 dinara, samo nekoliko meseci pred penziju.
Šta kaže zakon?
Prema članu 48 Zakona o prekršajima, za prekršaje protiv bezbednosti saobraćaja na putevima zakonom se mogu propisati kazneni poeni u rasponu od 1 do 25.
Kazneni poeni mogu se izreći vozaču koji u vreme izvršenja prekršaja poseduje vozačku dozvolu izdatu u Republici Srbiji ili vozaču kome je pravnosnažnom odlukom zabranjeno upravljanje motornim vozilom.
Ž.Lj. ne spada ni u jednu od ove dve kategorije.
Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, članu 279, policijski službenik će privremeno isključiti vozača iz saobraćaja ako:
Nema vozačku dozvolu za kategoriju vozila kojim upravlja, odnosno ako upravlja vozilom nakon isteka roka važenja vozačke dozvole, odnosno probne dozvole.
Prema članu 330 istog zakona, kaznom zatvora od najmanje 15 dana ili novčanom kaznom od 100.000 dinara do 120.000 dinara kazniće se za prekršaj vozač ili lice koje:
Upravlja motornim vozilom, a nema izdatu vozačku dozvolu ni za jednu kategoriju motornih vozila, odnosno nema izdatu vozačku dozvolu nakon oduzimanja iste zbog nesavesnog i nepropisnog načina upravljanja vozilom.
Pažnja: Beba za volanom
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je problem još veći kada se za volanom nađe maloletnik.
Na pitanje šta u tom slučaju policija može da uradi, Okanović kratko odgovara.
„Pet slova: N-I-Š-T-A.“
„Ako maloletnik star 13 godina uzme automobil, njemu ne možete ništa da uradite, on nije prekršajno odgovoran. Ne možete da mu izreknete ni novčanu kaznu.“
Okanović dodaje da u Srbiji ima slučajeva kada roditelji svesno daju maloletnoj deci da voze, znajući da im policajac ne može ništa.
Šta može da se promeni?
Upravo je zbog ovakvih slučajeva Komiteta za bezbednost saobraćaja predlagao da se uvede mera oduzimanja vozila.
„Predlagali smo da to bude predviđeno za dva tipa prekršaja – kada vozač vozi sa više od dva promila alkohola u organizmu i kada nema položen nijedan vozački ispit“, ističe Okanović.
Komitet je takođe predložio da postoji mera oduzimanja vozila bez obzira na to da li vozilo pripada članu porodice ili osobi koja njim upravlja.
Smatra da bi ovakve mere umanjile broj slučajeva u kojima ljudi voze bez dozvole.
„Oduzimanje vozila bi svakako najviše pogodilo prosečnog vozača.“