Колико дуго можете да возите без дозволе у Србији

Foto: BBC

Случај Новосађанина који је пети пут морао да плати казну за вожњу без дозволе отворио је нека питања.

Када би постојало такмичење у што дужем управљању возилом без возачке дозволе, Србија би имала шампиона.

Новосађанину Ж. Лј. (41) пети пут је изречена казна за управљање возилом без возачке дозволе, пишу Вечерње новости.

Али и поред великог броја прекршаја, још више изненађује чињеница да Ж.Лј. заправо и нема положен возачки испит.

По свему судећи, овог Новосађанина је тешко задржати ван путева.

Стари знанац

Судија за прекршаје у Новом Саду изрекао је Ж.Лј. казну од 120.000 динара, а Новосађанин је током возачке каријере на име казни платио 240.000 динара и 5.000 за судске трошкове.

Како преносе Вечерње новости, до сада је против Ж.Лј. било поднето чак 14 пријава због различитих прекршаја.

Последњи пут је откривено да управља без дозволе током прошлонедељне контроле на путу Инђија – Нови Сад.

Полиција је код Сремских Карловаца зауставила голф, а за воланом се налазило познато лице.

Возач без дозволе је након 15. пријаве задржан у притвору, а потом је приведен у прекршајни суд у Новом Саду.

Поред, у овом случају редовног, прекршаја вожња без дозволе, полиција је открила да су на голфу којим је Ж.Лј. управљао биле новосадске таблице, док је ауто регистрован у Инђији.

Због тога је осумњичен за фалсификовање и написана му је кривична пријава.

Како задржати овакве возаче ван путева?

Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја, каже да се на овакве случајеве указивало приликом расправе о могућој мери одузимања возила.

„Један од аргумената против те мере је био да људима не треба одузимати возило, него им треба одузимати возачку дозволу“, каже Окановић за ББЦ.

„Међутим, поставља се питање – шта када особа нема возачку дозволу?“

Он објашњава да у Србији постоји „један вид позитивне дискриминације људи који немају возачку дозволу“, како регуларни возачи бивају строже кажњавани од оних који уопште ни не поседују дозволу.

Како возач без дозволе може бити санкционисан?

Како каже Окановић, скоро никако.

„Некоме ко нема положен возачки испит ви не можете да изрекнете казнене поене“, објашњава.

Додаје да у том случају судија не може ни да изрекне заштитну меру забране управљања возилом.

А не може ни да му одузме дозволу и упути га у Агенцију за безбедност саобраћаја, јер нема шта да одузме.

Оно што суд може да уради, додаје Окановић, јесте да изрекне новчану казну, као што је то случај код Новосађанина Ж.Лј..

„Или може да примени најстрожу санкцију, а то је затвор у трајању до 60 дана.“

„То је последња, најтежа полуга система у оваквим случајевима, али је питање колико би била делотворна.“

Није једини

На то да Ж.Лј. није усамљен у његовом походу, подсећа нас и прича о Слободану из Драгачева, места у источној Србији, који је 45 година возио без дозволе.

Слободан је скоро пола века без дозволе возио приватни и службени аутомобил.

За Вечерње новости је открио да је пре 45 година купио први аутомобил у Приштини и лично га довезао до Драгачева. Наравно, без возачке дозволе.

И наставио би да вози да га августа прошле године није зауставила рутинска контрола.

Слободан је морао да плати казну од 125.000 динара, само неколико месеци пред пензију.

Шта каже закон?

Према члану 48 Закона о прекршајима, за прекршаје против безбедности саобраћаја на путевима законом се могу прописати казнени поени у распону од 1 до 25.

Казнени поени могу се изрећи возачу који у време извршења прекршаја поседује возачку дозволу издату у Републици Србији или возачу коме је правноснажном одлуком забрањено управљање моторним возилом.

Ж.Лј. не спада ни у једну од ове две категорије.

Према Закону о безбедности саобраћаја на путевима, члану 279, полицијски службеник ће привремено искључити возача из саобраћаја ако:

Нема возачку дозволу за категорију возила којим управља, односно ако управља возилом након истека рока важења возачке дозволе, односно пробне дозволе.

Према члану 330 истог закона, казном затвора од најмање 15 дана или новчаном казном од 100.000 динара до 120.000 динара казниће се за прекршај возач или лице које:

Управља моторним возилом, а нема издату возачку дозволу ни за једну категорију моторних возила, односно нема издату возачку дозволу након одузимања исте због несавесног и непрописног начина управљања возилом.

Пажња: Беба за воланом

Директор Комитета за безбедност саобраћаја каже да је проблем још већи када се за воланом нађе малолетник.

На питање шта у том случају полиција може да уради, Окановић кратко одговара.

„Пет слова: Н-И-Ш-Т-А.“

„Ако малолетник стар 13 година узме аутомобил, њему не можете ништа да урадите, он није прекршајно одговоран. Не можете да му изрекнете ни новчану казну.“

Окановић додаје да у Србији има случајева када родитељи свесно дају малолетној деци да возе, знајући да им полицајац не може ништа.

Шта може да се промени?

Управо је због оваквих случајева Комитета за безбедност саобраћаја предлагао да се уведе мера одузимања возила.

„Предлагали смо да то буде предвиђено за два типа прекршаја – када возач вози са више од два промила алкохола у организму и када нема положен ниједан возачки испит“, истиче Окановић.

Комитет је такође предложио да постоји мера одузимања возила без обзира на то да ли возило припада члану породице или особи која њим управља.

Сматра да би овакве мере умањиле број случајева у којима људи возе без дозволе.

„Одузимање возила би свакако највише погодило просечног возача.“