Zašto turističke agencije bankrotiraju u toku letnje sezone?

0
584

Kako je više od 7.000 putnika u Srbiji ove godine ostalo bez svojih plaćenih turističkih aranžmana i avio karata, postavlja se pitanje da li će se scenario ponoviti i za zimsku sezonu.

Portal Kamatica je istraživao zašto turističke agencije uvek bankrotiraju u jeku letnje turističke sezone.

Prema podacima Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije, to je najveći broj oštećenih putnika, računajući ukupno sve sezone, u poslednjih 15 godina, a od ukupno šest agencija koje nisu ispunile svoje obaveze prema putnicima, dve su bile članice ovog udruženja i svi njihovi putnici su obeštećeni.

„Od maja pa sve do kraja septembra, koliko traje letnja turistička sezona preko agencija otputuje, u proseku oko milion i sto hiljada putnika. U zimskoj turističkoj sezoni, bez aranžmana za Novu godinu, bude oko sto hiljada putnika i upravo u tim brojevima ‘leži’ razlog zašto agencije uvek bankrotiraju leti“, objašnjava Aleksandar Seničić, direktor YUTA. Osim u letnjoj sezoni, ostalih meseci u toku godine agencije nemaju veliki promet, nemaju toliko obaveza za plaćanje, a i kada zakupljuju aranžmane za, na primer zimovanja, nikada ne ulaze u toliki rizik kao kad planiraju letnju sezonu.

„Veliki broj turističkih radnika je upravo sada u popularnim letovalištima i ugovaraju leto 2019. godine. I svi su optimisti, pa se puno njih prosto ‘preigra’ u rezervaciji smeštaja, zakupi mnogo više nego što iduće godine može da proda“, priča Seničić.

Od početka juna do danas šest agencija u Srbiji zatvorilo je vrata svojih poslovnica. To su Fly fly Travel, Jazz Travel, S.A.B. Travel, B2R agencija, Sun&Sea agencija Subotica i Global Travel Pančevo.

Agencije sada uplaćuju između pet i 10 odsto od ukupne sume kompletno zakupljenog smeštaja, ali prva ozbiljna plaćanja slede tek u maju i tada su u obavezi da plate 20 odsto. Svaki naredni mesec plaćaju isto toliko i tada zapravo i nastaju najveći problemi, jer koliko će letovanja stvarno i prodati zavisi od mnogo različitih faktora, među kojima su vremenske prilike na početku sezone, a i politička situacija.

„Neka računica je da puna sezona traje od 45 do 50 dana i da se tada aražmani prodaju po najskupljoj ceni. Pre i posle toga veliki broj se proda sa raznim popustima. Međutim, ako se u punoj sezoni poremeti cena i iz nekog razloga agencije budu prinuđene da tada znatno snize cene, to pravi dugoročni problem i potencijalno može dovesti do bankrota agencije“, kaže Aleksandar Seničić.

Pregovori Ministarstva turizma i strukovnih udruženja turističkih agencija, o zakonskim izmenama koje bi zaštitile putnike od prevara i bankrota turističkih agencija, trebalo bi da počnu za oko mesec dana i kako se najavljuje, da se završe vrlo brzo, kako bi sve prošlo skupštinsku raspravu i na snagu stupilo od januara iduće godine. Ministarstvo najavljuje rangiranje agencija prema broju putnika, pa će biti uvedeno nekoliko kategorija licenci: A, B i C. Da bi naredne godine obnovile licencu, agencije će biti dužne da polože keš depozit od 15.000 do 50.000 evra.

Dok u YUTI smatraju da to neće doneti bolju zaštitu turista, već da bi trebalo raditi na tome da se napravi model po kome bi uz turistički aranžman putnici kupovali i polisu osiguranja, koja bi bila zaštita od svih eventualnih prevara i nepredviđenih okolnosti. Druga opcija moglo bi da bude i da vlasnici agencija ličnom imovinom garantuju za svoj rad, to bi takođe pomoglo u sprečavanju prevara i smanjilo broj oštećenih putnika.

Autor: Kamatica

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.