Premijerka Ana Brnabić najavila je da bi izgradnja Fruškogorskog koridora mogla da počne u poslednjem kvartalu 2019. Krajem aprila potpisan je protokol o saradnji sa kineskom kompanijom CRBC.
Ipak, prvi čovek Pokrajine ne želi da prejudicira datume, navodeći da razgovori o finansiranju brze saobraćajnice sa tunelom ispod Fruške gore tek predstoje. Fruškogorski koridor prvi put je, kao ideja, unet u planove 2005. Ali meštani Iriga, kojima dnevno kroz centar prođe preko 10 hiljada kamiona i automobila, čekaju ga mnogo duže.
„Ovde sve i jedna kuća u Ulici Ive Lole Ribara, do izlaza iz Iriga, sve su oštećene i napukle od prevelike frekvencije teških automobila, kamiona“, kaže za N1 stanovnik Iriga Jorgovan Stojanović.
Upravo u Irigu, 2015. je saopšteno da je brza saobraćajnica Novi Sad-Ruma vraćena među prioritete države. Osim iz ovog mesta, ona bi trebalo da izmesti frekventni saobraćaj i iz Nacionalnog parka. Kada Fruškogorski koridor bude izgrađen, putnički i teretni saobraćaj će, umesto preko Fruške gore, prolaziti kroz nju, odnosno kroz dvocevni tunel dužine tri i po kilometra koji će, kažu, biti najduži u Srbiji. O njegovoj izgradnji slušamo već desetak godina.
Tu priču pomno prate i na portalu Gradnja.rs. Priča traje, kažu, od prvih istraživanja devedesetih godina, preko potpisivanja memoranduma između Pokrajine i Republike 2013, pa do danas.
„Od momenta potpisivanja memoranduma, bio je dogovor da će se tunel izgraditi u roku od 30 meseci. Zapravo, to se nije dogodilo. Posle 2016. smo dobili prvi idejni projekat. Međutim, evo tek sada u aprilu 2019. mi smo dobili načelan dogovor o tome ko će graditi tunel“, rekao je glavni urednik portala Gradnja.rs Igor Conić.
Sada je sve na Vladi Srbije, Pokrajina je svoj deo uradila – kaže njen prvi čovek.
„Ne želim da nagađam kada će to biti. Nalazimo se u jednoj kritičnoj fazi kada Vlada treba da aplicira prema nadležnim institucijama u Narodnoj Republici Kini i prema, posebno, kineskoj Eksim banci za obezbeđivanje sredstava za ovaj projekat“, kaže predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović.
Na pitanje zašto je toliko trajalo, odgovara.
„Zato što je ovo vrlo komplikovan projekat. Ovo je prvi projekat u Srbiji za koji smo morali da radimo kompletnu dokumentaciju od A do Š“, naveo je Mirović.
Da je komplikovan, saglasan je i Mirovićev prethodnik. Najteže je, kaže, bilo pitanje novca, ali i loših odnosa na nivou Pokrajina-Republika.
„To je praktično blokiralo svaki projekat, ne samo ovaj. Gotovo da nije bilo moguće realizovati bilo koji projekat zajednički Pokrajine i Republike. Čak je i čudo da je ovaj idejni projekat ovog Fruškogorskog koridora bio delimično finansiran i od Republike“, rekao je nekadašnji predsednik Vlade Vojvodine Bojan Pajtić.
Fruškogorski koridor gradiće kineski CRBC, a planirano je da ima četiri kolovozne trake i spoji Koridore 10 i 4.