Domaći putari ne mogu da dobiju ozbiljan posao ni u Srbiji

0
3627

Firme iz Srbije u ovom momentu više nisu glavni izvođači ni na jednoj deonici Koridora 10, koji je sad već skoro završen, ali ni Koridora 11.

Oni koji rade, angažovani su isključivo kao podizvođači. Stručnjaci upozoravaju da država dugo o domaćim kompanijama ne vodi računa, a da je jedan od većih problema Zakon o javnim nabavkama, koji je prerano otvorio tržište, ne nudeći dodatnu zaštitu domaćima, pišu Novosti.

Finansiranje deonica kroz međudržavne sporazume i kredite stranih vlada, uslovljeno je time da značajan deo posla rade njihove firme.

„Jedine dve ozbiljne firme za niskogradnju u zemlji su ‘Planum’ i ‘Putevi Užice’. ‘Putevi Užice’ su već nekoliko godina u blokadi, a ‘Planum’ je na ‘pozitivnoj nuli’. Delom zahvaljujući nerazumevanju matičnog ministarstva, čija je dužnost da brine o njima, a ministarka ih, gde god može, pokopa. Naše firme nemaju nikakvu podršku države. Svi krediti moraju na tender. Ako se finansira iz sredstava Svetske banke, oni daju svoje kriterijume, koje naše firme ne mogu da ispune. Mi taj kredit vraćamo, a posao dobijaju stranci. Naši su podizvođači. Kao podizvođači ne mogu ni da koriste taj posao kao referencu. On pripada glavnom izvođaču. Postoje velike firme koje sada imaju samo menadžment. Nemaju operativu. Menadžment dobije posao, a podizvođači rade“, kaže profesor Građevinskog fakulteta Aleksandar Cvetanović.

Sve i da se posao dodeljuje kroz međunarodni tender, a u slučaju međudržavnih sporazuma, izvođač se i ne bira, srpske kompanije nisu konkurentne.

„Zakon o javnim nabavkama uopšte ne štiti interes domaćih preduzeća i tržište je bespotrebno otvoreno. Naše firme, da se ne zavaravamo, nisu i ne mogu da budu konkurentne. Međunarodni ugovori podrazumevaju da oni diktiraju cenu. Ako pogledamo, ta cena je nešto veća nego da je posao dodeljen tenderom. Njihove banke finansiraju, ali ako se zna da će njihove firme uzeti i 60 odsto posla, onda je pitanje da li je taj zajam zaista toliko jeftin. Koncept je pogrešan. Političari ne vodi računa ni o isplativosti projekta. Deonica Niš-Merdare je u potpunosti neisplativa, baš kao i Novi Sad-Ruma. Da bi put bio ekonomski opravdan, potrebno je da njim dnevno ide najmanje 15.000 vozila“, objašnjava profesor.

I u Samostalnom sindikatu putara ističu da je država sama, Zakonom o javnim nabavkama, iz uobičajenih tenderskih procedura isključila dodeljivanje poslova koji se finansiraju iz zajmova međunarodnih finansijskih institucija.

„Naše Ministarstvo finansija je samo, pre oko šest godina, propisalo da se zakon ne primenjuje u slučaju poslova koje kreditiraju međunarodne finansijske institucije. Sve su to nekad bila ozbiljna privredna društva i država je odgovorna što je danas tako kako je. Mogli smo da radimo po celom svetu, a sada ispada da nište ne umemo da radimo. Više je tu problema. Ima više od 300 registrovanih građevinskih firmi, a najmanje stotinu nema nijednog zaposlenog“, zaključuje Sanja Vuković iz sindikata putara.

Autor: Novosti / Foto: 021.rs

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.