BAČKA PALANKA: Nedavno se u Bačkoj Palanci desila saobraćajna nesreća u kojoj je autobus udario ženu dok je pretrčavala ulicu van pešačkog prelaza.
Ovaj slučaj među stručnjacima za saobraćaj bio je povod da se pojasne neka pravila ponašanja u saobraćaju. Dobro je poznato da su pešaci u saobraćaju najosetljivija kategorija, što ne znači da su uvek u pravu.
Milorad Paripović, član Opštinskog veća i predsednik bačkopalanačkog Saveta za bezbednost saobraćaja kaže da se dešava da pešaci pretrčavaju kolovoz na nebezbednim mestima, ne gledaju da li ide automobil ili autobus, a tada rizikuju da se nađu na zaustavnom putu vozila, odnosno u onom trenutku kada vozač više ništa ne može da uradi. Na pitanje ko je kriv: pešaci ili vozači, Paripović kaže da su u praksi najčešći propusti pešaka, iako su najosetljivija kategorija u saobraćaju.
– Kod nas još uvek vlada mišljenje da je pešak u saobraćaju zakon, ali to ne važi još od 60-tih godina prošlog veka – pojašnjava Paripović. – Kolovoz je mesto za saobraćaj vozila i tu pešacima nije mesto. Kada hoće da pređu kolovoz moraju da se uvere da je to bezbedno. Svaki učesnik u saobraćaju ima neke svoja pravila, ali i obaveze, pa ukoliko nepoštovanjem svojih obaveza izazove saobraćajnu nezgodu trebalo bi za to da odgovara.
Kod pešaka postoji specifičnost, veli Paripović, jer kada oni izazovu saobraćajnu nesreću tražimo opravdanje za njih zbog toga što se smatra da su kažnjeni, samim tim što su zadobili teške povrede. U praksi se retko sreće da je pešak krivično odgovarao zbog toga što je izazvao saobraćajnu nesreću, ali postoje i takvi slučajevi.
– Postoji pogrešan stav da je pešak uvek u pravu, a da je vozač uvek odgovoran, čak i na autoputu, a to jednostavno nije tačno – kaže Paripović, te potseća da pešaci imaju pravo prvenstva, ali nemaju pravo da to primenjuju po svaku cenu i da ugroze saobraćaj. – Problem su pešaci koji ne shvataju da imaju obaveze čak kad imaju i pravo prvenstva. Kada prelazi preko prelaza, na primer, pešak je dužan da se uveri, odnosno dužan je da proveri da može bezbedno da stupi na kolovoz i da svojim stupanjem na njega neće ugroziti saobraćaj. Pešak nema pravo da se zadržava na pešačkom prelazu, dužan je da pređe najkraćim putem bez zadržavanja.
Ova priča ne znači da su pešaci niža kategorija učesnika u saobraćaju, jer vozači su u prednosti, ima dosta primera gde se ne poštuje ni elementarno pravo pešaka od strane bahatih vozača, ili onih zamišljenih kojima se uvek negde žuri. Oni koji svakodnevno pešače po ovdašnjim ulicama kažu da se na pojedinim raskrsnicima ne poštuje ni osnovno pešačko pravo na znakom i zebrom obeleženom pešakom prelazu. I sami smo se mnogo puta uverili da vozači prolete preko pešakog prelaza u Partizanskoj ulici, pored vrtića „Bambi“. Interesantno je da čak i na znak „stop“, odnosno obavezno zaustavljanje, jedan deo vozača ne samo što ne staje, već prelazi rutinski. Pešačko iskustvo kaže da na pešačkom prelazu i na znak „stop“ obavezno staju vozila sa registarskim oznakama EU, a ovde su to najčešće vozila iz Hrvatske. Ne žele da prođu pre pešaka, čak i kada ih propušta. Nije to samo zbog kavaljerstva u saobraćaju već zbog toga što su u zemljama EU drakonske kazne za nepoštovanje prava pešaka.
Ko sam sebe čuva i Bog ga čuva, kažu stari, pa i kada pešak ima prednost neka dobro osmotri, za svaki slučaj.
Pratite BPINFO.RS na FEJSBUKU:
www.facebook.com/backapalankainfo