Зашто је важно користити креме за сунчање и избегавати соларијум

Дошло је лепо и сунчано време, па стижу и упозорења лекара да кожу не излажемо сунцу, нарочито у периоду од 10 до 16 часова када је УВ зрачење најинтензивније.

Дерматовенеролог Мирјана Попадић, уз опасности од сунчевих зрака, указује за Н1 и на штетност соларијума, нарочито по млађе од 18 година.

Соларијум је и код нас забрањен за особе млађе од 18 година, јер је кожа у детињству и адолесценцији највише склона оштећењу, наводи Попадић. То су још младе ћелије које су веома сензитивне на УВ радијацију, додаје.

Говорећи о излагању сунчевим зрацима, докторка наглашава да сунце има кумулативан ефекат, попут рендгендских зрака, па ћемо штетне ефекте горења осетити за 15, 20 година.

Ако заштитимо кожу у младалаштву, смањујемо ризик и од каснијих проблема. Зато др Попадић саветује – минимално, нужно излагање сунцу. Уз то неопходна је и адекватна антисоларна крема. „Не само са СПФ фактором која нам говори о УВБ заштити, већ мора имати заштиту и од УВА зрака. Мазање свих делова тела, чак и иза ушију што готово нико не ради, након купања – поновна апликација, не штедети на кремама, не може једна мала количина да прекрије велику површину и, наравно, заштитна гардероба“, саветује докторка.

Сматрало се до скоро да УВА зраци нису директно канцерогени, али је доказано да су и они канцерогени, наводи Попадићева. УВБ зраци, додаје, директно утичу на појаву опекотина кад се интензивно изложимо сунцу.

„Комбинација УВА и УВБ зрака значајно оштећује кожу, ДНК сваке ћелије коже, па касније долази до мутације и долази не само до меланома већ и о других канцера коже, који нису толико агресивни, али се свакако њихов број повећава“, наводи докторка.

Додаје да стопроцентне заштите од сунчевих зрака нема. „Уколико добијемо ту бронзану боју, то је већ један знак оштећења сунца. Једини прави начин да се заштитимо је да се минимално излажемо сунцу. И испод сунцобрана имамо рефлектовања зрака, ни у води нисмо заштићени“, наводи.

Позитиван ефекат сунца је синтеза витамина Д, само што постоји заблуда с тим у вези – да треба продужавати излагање сунцу, каже докторка. За потребну дозу витамина Д довољно је, додаје, 15 минута свакодневних активности – одласка од куће до посла и обрнуто, до продавнице…

Додаје да се под дејством сунца подиже ниво ендорфина, па оно утиче позитивно и на наше расположење, да се осећамо боље.