Zašto je važno koristiti kreme za sunčanje i izbegavati solarijum

Došlo je lepo i sunčano vreme, pa stižu i upozorenja lekara da kožu ne izlažemo suncu, naročito u periodu od 10 do 16 časova kada je UV zračenje najintenzivnije.

Dermatovenerolog Mirjana Popadić, uz opasnosti od sunčevih zraka, ukazuje za N1 i na štetnost solarijuma, naročito po mlađe od 18 godina.

Solarijum je i kod nas zabranjen za osobe mlađe od 18 godina, jer je koža u detinjstvu i adolescenciji najviše sklona oštećenju, navodi Popadić. To su još mlade ćelije koje su veoma senzitivne na UV radijaciju, dodaje.

Govoreći o izlaganju sunčevim zracima, doktorka naglašava da sunce ima kumulativan efekat, poput rendgendskih zraka, pa ćemo štetne efekte gorenja osetiti za 15, 20 godina.

Ako zaštitimo kožu u mladalaštvu, smanjujemo rizik i od kasnijih problema. Zato dr Popadić savetuje – minimalno, nužno izlaganje suncu. Uz to neophodna je i adekvatna antisolarna krema. “Ne samo sa SPF faktorom koja nam govori o UVB zaštiti, već mora imati zaštitu i od UVA zraka. Mazanje svih delova tela, čak i iza ušiju što gotovo niko ne radi, nakon kupanja – ponovna aplikacija, ne štedeti na kremama, ne može jedna mala količina da prekrije veliku površinu i, naravno, zaštitna garderoba”, savetuje doktorka.

Smatralo se do skoro da UVA zraci nisu direktno kancerogeni, ali je dokazano da su i oni kancerogeni, navodi Popadićeva. UVB zraci, dodaje, direktno utiču na pojavu opekotina kad se intenzivno izložimo suncu.

“Kombinacija UVA i UVB zraka značajno oštećuje kožu, DNK svake ćelije kože, pa kasnije dolazi do mutacije i dolazi ne samo do melanoma već i o drugih kancera kože, koji nisu toliko agresivni, ali se svakako njihov broj povećava”, navodi doktorka.

Dodaje da stoprocentne zaštite od sunčevih zraka nema. “Ukoliko dobijemo tu bronzanu boju, to je već jedan znak oštećenja sunca. Jedini pravi način da se zaštitimo je da se minimalno izlažemo suncu. I ispod suncobrana imamo reflektovanja zraka, ni u vodi nismo zaštićeni”, navodi.

Pozitivan efekat sunca je sinteza vitamina D, samo što postoji zabluda s tim u vezi – da treba produžavati izlaganje suncu, kaže doktorka. Za potrebnu dozu vitamina D dovoljno je, dodaje, 15 minuta svakodnevnih aktivnosti – odlaska od kuće do posla i obrnuto, do prodavnice…

Dodaje da se pod dejstvom sunca podiže nivo endorfina, pa ono utiče pozitivno i na naše raspoloženje, da se osećamo bolje.

POSTAVI ODGOVOR

Ostavite Vaš komentar
Unesite Vaše ime

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.