Podunavlje predlaže podizanje „minimalca“ trgovcima

0
310

Akcionarsko društvo „Podunavlje“ iz Bačke Palanke spada u red retkih nekadašnjih društvenih preduzeća u Vojvodiini, u oblasti trgovine, koje je preživelo privatizaciju s početka ovog milenijuma, ali se razvilo, preraslo status srednje i odavno ušlo u red velikih kompanija sa 830 zaposlenih.

Nedavno se poslovodstvo ove uspešne firme oglasilo i predložilo Privrednoj komori Srbije da se podigne minimalna cena rada na 34.500 dinara, ali i da se maloprodajnim objektima zabrani rad nedeljom. Nije to predloženo bez razloga, kažu u ovoj kompaniji koja je svojih 130 prodajnih objekata locirala u Južnoj Bačkoj i Južnom Banatu.Tumačeći ovaj predlog sa više aspekata, možda je malo čudno, treba reći da je i američka Centralna obaveštajna služba (CIA) nedavno na svom sajtu objavila ocenu, pored ostalih, da i pored dobre klime za razvoj, Srbiji predstavlja hendikep stagnacija prihoda domaćinstava. Naime, CIA u najnovijem izvaštaju o zemljama u svetu ocenila je da su glavni faktori privrednog rasta Srbije, ekonomske reforme i strateška lokacija Srbije. Takođe, među povoljne faktore konstatovano je da je ovde jeftina i kvalitetna radna snaga, te postojanje sporazuma o slobodnoj trgovini sa EU, Rusijom, Turskom i zemljama članicama Centralnoevropskog sporazuma o slobodnoj tgovini. Kao glavne ekonomske izazove, pored stagnacije prihoda domaćinstava, ocenjeno je da je potrebno stvarati nova radna mesta u privatnom sektoru, te da su potrebne strukturne reforme državnih preduzeća i reforma javnog sektora.

– Vlada čini puno kako bi privredni rast bio još značajniji, a naš predlog je samo podrška tim naporima – kaže, između ostalog, Jovica Živkov, direktor AD „Podunavlje“.

– Predlažemo da minimalna cena rada iznosi 34.500 dinara, odnosno da bude ravna minimalnoj mesečnoj potrošačkoj korpi, a do te cifre su došli statističari i analitičari. To bi, u načelu, značilo prosečno povećanja plata zaposlenima u Srbiji za 15-20 odsto. Ali, takođe tražimo, ako se ovo usvoji, da doprinosi i porezi na lične dohotke ne budu 63 odsto, kao što su sada, već oko 40 odsto kao štu su u EU i drugima razvijenim zemljima. Ne bi u tom slučaju državna kasa izgubila, jer podigla bi se kupovna moć stanovništva, podigao bi se standard za koji i svet kaže da je nizak u Srbiji, povećao bi se promet i značajno povećala domaća proizvodnja pojašnjava predlog Jovica Živkov.

Uporedo mora se nastaviti borba protiv sive ekonomije, jer, na primer, u Nemačkoj i dobrom delu zemalja EU, prošle godine je rađeno istraživanje koje je (kada bi preračunali u dinare) pokazalo da na šest dinara prometa jedan dinar ode u sivu zonu.

-Kod nas je to mnogo više, odnosno na šest dinara dva dinara su u sivoj zoni što čini preko 30 odsto. Nama, domaćim trgovinskim kućama, pored konkurencije stranih trgovinskih lanaca koji pojedinu robu iz uvoza prodaju jefitnije nego što je kupuju u matičnim zemljama, posebna konkurencija su pijace i ulični prodavci. Značajan deo državnog prihoda se gubi na taj način, a gubimo i mi koji na svaki dinar prihoda redovno plaćamo obaveze – žali se Živkov na nelojajnu konkurenciju.

„Podunavlje“ je jedno od retkih nekadašnjih trgovinski preduzeća opastalo na tržištvu Vojvodine i Srbije, a pored ove kompanije iz Bačke Palanke (nekada je skoro svaka vojvođanska opština imala svoje trgovinsko preduzeće) na tržištu je opstao i subotički „Trgopromet“ u sklopu „Univera“ i beočinsko „Podunavlje“.

– Da bi zaštitili sebe i domaće trgovinske firme 2011. godine, a sa još 13 partnerskih firmi iz Srbije, osnovali smo DTL DOO Beograd (Domaći trgovisnki lanac) – kaže Marjan Rnić, predsednik kompanije „Podunavlje“.

– Danas ova firma ima oko 700 maloprodajnih objekata širom Srbije i preko 8.000 zaposlenih. Zajednička firma nastala je zbog objedinjenja nabavke, strateškog povezivanja, pre svega sa domaćim proizvođačima koji razumeju značaj razvoja regionalnih maloprodaja. Osnovni ciljevi su nam uspostavljanje fer i partnerskih odnosa sa dobavljačima, razvoj sopstvene robne marke, zajednički uvoz, jedinstveni marketinški nastup, razvoj IT programa, bilateralna i multilateralna edukacija i komunikacija.

Uspešna privatizacija društvene trgovine

AD „Podunavlje“, nekada DP, spada u retka nekada srednja preduzeća, a posebno u oblasti trgovine, koje je uspešno privatizovano 2002. godine, koje je razvilo delatnost od 17 aktivnih maloprodajnih objekata i 160 radnika, do 830 radnika i 130 prodavnica. U palanačkoj opštini, tačnije u Čelarevu poslovalo je i DP „Avala“, ali je ono u procesu privatizacije nestalo sa tržišta.

– „Podunavlje“ je osnovano 1953. godine i ove godine obeležavamo 65 godina postojanja – kaže Živkov.

– DP je tranformisano u AD sa 70 odsto kapitala konzorcijuma i 30 odsto učešća radnika, odnosno malih akcionara. Proces privatizacije, otplata kupoprodajne cene, završena je 2006. godine. Pored 800 zaposlenih, kroz franšizne ugovore, angažovali smo još oko 100 radnika. Naši maloprodajni objekti nalaze se od severa Bačke, pa do Kragujevca, a dva glavna distributivna centra su u Bačkoj Palanci i Kovinu.

Danas DTL predstavlja velikog učesnika na maloprodajnom tržištu Srbije i značajno doprinosi razvoju socijalnih programa, smanjenju nezaposlenosti u lokalnim sredinama, (na 50 zaposlenih zapošljavamo jednog invalida) kao i podizanju svesti o domaćem sektoru proizvodnje i društvenim vrednostima. Kompanija na čijem sam čelu kao predsednik, na primer, u Bačkoj Palanci i drugim okolnim selima i opštinama, prvenstveno prodaje povrće, voće i drugu robu koju proizvode ovdašnji proizvođači hrane i naše fabrike, a procenat domaćih proizvoda u našim prodavnicama premašuje 80 odsto. Za neradnu nedelju za maloprodajne objekte zalažemo se, jer je objektivno da ljudima koji u njima rade treba barem jedan dan odmora tokom nedelje. Treba spremiti nedeljni ručak, slavu, Novu godinu, Božić, majke i očeve da se druže sa decom i rodbinom kao što je nekada bilo. Neradna nedelja niti će nekom umanjiti promet niti će onaj koji radi više zaraditi, a radničkoj klasi u državi biće lakše, jer ako ne zaradiš za šest dana nećeš zaradu dostići ni sedmi dan, jer će se potrošači subotom snabdeti na vreme.

Pratite BPINFO.RS na FEJSBUKU:
www.facebook.com/backapalankainfo

Izvor: Dnevnik / Foto: Dnevnik

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.